Tällaisen mahdollisuuden järjestäminen on kaikkea muuta kuin helppoa, eikä kaavoittajaa käy kateeksi. Perinteiset keinot ovat jo pitkään olleet yleisötilaisuus ja kaavan laatijan vastaanotto, jossa päästään keskustelemaan osallisten kanssa erikseen. Yleisötilaisuuksissa on vaikea antaa kaikille suunvuoroa ja pitää keskustelu aisoissa annetuissa aikaraameissa. Vastaanotolla taas kuluu tavattomasti aikaa, eikä lopputulos ole välttämättä sen kummempi. Muistan elävästi yhden vastaanoton toimiessani konsulttina Pohjanmaalla. Minä halusin säästää kauniin koivukujanteen, mikä olisi merkinnyt maanomistajalle muutaman neliön menetystä pyhää maata. Kolme kertaa sain hänet puhuttua puolelleni, ja kolme kertaa hän palasi mielensä muuttaneena.
Hetki kriitikkona -tilaisuus Laiturilla (Kuva KL) |
Tosin minun tehtäväni on olla kriitikkona koko elämäni, joten ehkä oli parempikin olla häiritsemättä tätä tilaisuutta. Kysymys mielekkäästä tavasta mahdollistaa osallistuminen ja mielipiteiden esittäminen on kuitenkin tärkeä. Paljon voidaan tehdä hyvällä suunnittelulla, avoimella asenteella ja viestintätaidoilla, mutta riittääkö se lopultakaan? Ydinkysymys on ilmeisesti kuitenkin se, mikä on osallisten - niiden, joihin kaava toteutuessaan vaikuttaa - rooli kaavoituksessa. He saavat kyllä osallistua tilaisuuksiin, kirjoittaa kommentteja kaavoitusblogeihin ja lausua mielipiteensä, mutta moni alkaa epäillä, onko kysymyksessä vain näennäisdemokraattinen piirileikki. Onko millään mitään vaikutusta?
"Yleiskaavaluonnoksesta keskustellaan taas Laiturilla, joten keskustelua ainakin riittää. Myös tässä blogissa on parin vuoden aikana julkaistu satoja ellei tuhansia kommentteja yleiskaavaan. Osaisiko joku kaupunkisuunnitteluvirastossa mainita jonkin mielipiteen, jolla olisi ollut jotain vaikutusta yleiskaavaluonnoksen sisältöön?" kysyi nimimerkki Puhetta riittää yleiskaava.fi-sivustolla. Yleiskaavasuunnittelija Alpo Tani ei osannut mainita yhtään tällaista mielipidettä. Ei myöskään yleiskaavapäällikkö Rikhard Manninen, jolle asetettiin sama kysymys erään luennon yhteydessä. Mistä tässä on kyse?
Alpo Tani selittää: "Kaavoituksessa ja vielä erityisesti yleiskaavoituksessa tavoitteena on yleisen edun mukainen kunnan tai kaupungin kehittäminen. Kaavallisten ratkaisujen arviointi suhteessa yleiseen etuun on tehtävänä varsin haaastava osallisten määrän ja kirjon ollessa todella suuri...Selvää on, että yksittäiset kommentit eivät juuri vaikuta kaavan sisältöön. Sen sijaan laaja tuki jonkin asian puolesta tai vastaan vaikuttaa."
Tässä on kaksikin pohdinnan arvoista asiaa. Kuten Sari Puustinen väitöskirjassaan osoitti, Alpo Tani ei ole näkemyksineen yksin, vaan suuri osa suunnittelijoista kokee olevansa juuri "yleisen edun" edustajia. Tästä seuraa loogisesti, että kaikki muut ovat yksityisen edun edustajia eli ikään kuin jäävejä. Heille tulee painoarvoa vasta kun heitä on monta, laaja joukko. Ongelma on kuitenkin siinä, että ei ole olemassa yhtäkään oppikirjaa tai tutkimusta, josta suunnittelijat olisivat voineet opetella mitä yleisellä edulla tarkoitetaan tai miten sitä arvioidaan. Eikä yhdelläkään asiantuntijalla ole sellaisia shamaanin taitoja, että hän voisi kertoa muille - yksityistä etuaan ymmärtäville - mitä yleinen etu on. Sitä ei itse asiassa ole olemassakaan: se on avoin käsite kuten oikeudenmukaisuus tai tasa-arvo, jotka määritellään yhteiskunnassa jatkuvan keskustelun ja toiminnan kautta. Ja se myös muuttuu historiallisesti.
Toinen merkille pantava seikka on ajatus siitä, että yksittäisen mielipiteen ei tulisikaan vaikuttaa kaavaan,vaan vasta laajojen joukkojen kannatuksen tai vastustuksen. Toisin sanoen väliä ei ole sillä, liittyyko kommentti tärkeään ongelmaan tai kehitysmahdollisuuteen kaavassa, kuinka hyvin se on perusteltu, tai mikä on mielipiteen esittäjän asiantuntemus kyseisessä asiassa. Tässä on kyse toisaalta joukkoistamisesta, toisaalta mielipiteiden ja argumenttien tiukasta erottamisesta toisistaan. Suunnittelun näkeminen järkevänä keskusteluna, argumentaationa, antaa vielä odottaa itseään, vielä viisitoista vuotta vuorovaikutusta hehkuttaneen Maankäyttö- ja rakennuslain voimaan tulosta. Jotain outoa tässä on takana, ja yritän ymmärtää mitä.
Mutta nyt on oikea hetki esittää mielipide, jota itse tosin kutsuisin perustelluksi kannanotoksi. Siitä tuli valitettavasti vähän pitkä, mutta olen pyrkinyt kokoamaan siihen tähänastiset havaintoni, nyt vähän vakavammalla ilmeellä lausuttuna:
Ote yleiskaavaluonnoksen pääkartasta (KSV) |
Yleiskaavaluonnos
on myös innovatiivinen niin teknisesti kuin suunnitteluratkaisuiltaankin.
Suunnitelman selkeänä lippulaivana ovat ns. kaupunkibulevardit, joiden ideana
on ulottaa asuntorakentamista nykyistä selvästi lähemmäs keskeisiä
sisääntuloväyliä. Näin vapautuisi huomattava määrä maata rakentamiseen samalla
kun nykyisten moottoritiemäisten väylien estevaikutus ja meluvaikutus
vähenisivät. Uudet urbaanit väylät toisivat kadun jälleen sosiaaliseksi
yksiköksi ja yhdistäisivät siten eri kaupunginosia.
Teknisenä
innovaationa voidaan pitää yleiskaavakartan toteuttamista perinteisen
aluevarauskaavan sijasta 100 x 100 m:n ruutuina, ”pikseleinä”, jotka eivät
tarjoa tarkkaa aluerajausta, mutta joilla on niin toiminnallinen kuin
mitoituksellinenkin merkitys. Mitoitusta (joka käytännössä tarkoittaa
minimimitoitusta) pidetäänkin luonnoksessa keskeisenä strategisena
työvälineenä. Ruudut sijoittuvat tavallaan kohde- ja aluevarausmerkinnän
väliin: ne eivät rajaa alueita eri yhdyskuntatoiminnoille, mutta toisaalta
niillä on selkeä sijainti ja dimensiot.
Kuten
innovatiiviset kaavat yleensäkin, myös tämä luonnos sisältää kuitenkin useita
ongelmakohtia, joihin tulisi kiinnittää huomiota kehitettäessä luonnosta kohti
ehdotusvaihetta. Parhaimmillaan voidaan päästä tilanteeseen, jossa nyt ilman
perusteluja jäävät ratkaisut kyetään uskottavasti perustelemaan, tai jossa
luonnokseen tehdään tarpeellisia muutoksia toisaalta käytettävissä olevan
tutkimustiedon, toisaalta vuorovaikutuksen perusteella. Osallisten ja
ulkopuolisten asiantuntijoiden roolina on tuoda
kaavoitusprosessiin sekä ammattitaitoa rikastavaa paikallista tietoa että
toisenlaista asiantuntijanäkökulmaa. Vaikka nykyinen Maankäyttö- ja
rakennuslaki on ollut voimassa jo vuodesta 2000, vuorovaikutuksen näkeminen rakentavana
osana suunnitteluprosessia on yhä varsin haastavaa. Helsinki voi tässäkin
suhteessa toimia tiennäyttäjänä, mitä se vuorovaikutuksen teknisessä
toteuttamisessa jo onkin.
Kommentoin ensin
kaavan teknisiä ratkaisuja ja niihin liittyviä tulkinnallisia ongelmia. Sen
jälkeen arvioin luonnoksen keskeisiä suunnitteluratkaisuja, erityisesti
kaupunkibulevardeja ja niiden vastakohtana perinteistä yhdyskuntarakenteen
tiivistämistä viheralueille, jotka ovat molemmat luonnoksen olennaisia osia.
Kolmanneksi analysoin suunnitteluratkaisuja nykyisen Turunväylän ympäristössä,
jossa olennaiseksi kysymykseksi nousee suunnittelun tuottaman tiedon, tieteellisen tiedon sekä paikallisen, kokemusperäisen tiedon
yhdistäminen – tai pikemminkin suunnittelun vaikeus hyödyntää näin saatua
tietoa.
Yleiskaavaluonnoksen
tekniset ongelmat liittyvät toisaalta kaavakartan luettavuuteen, toisaalta sen
tulkintaan. Luonnoksessa on päädytty merkintöihin, jotka ovat toisaalta
funktionaalisia (asuntovaltainen alue, toimitila-alue jne.), toisaalta alueiden
yhdyskuntarakenteelliseen asemaan liittyviä (liike- ja palvelukeskusta,
kantakaupunki, lähikeskusta). Merkinnät sallivat riittävässä määrin eri
toimintojen sekoittumista, joten niitä voidaan pitää perusteltuina.
Kaavamerkinnät on
esitetty kuitenkin yksinomaan värein, mikä vaikeuttaa sekä kaavan mustavalkoista
tulostamista ja julkaisemista (jota osa erityisesti tieteellisistä julkaisuista
yhä käyttää) että ennen kaikkea kaavan luettavuutta. Ongelmaksi muodostuvat
erityisesti neljään alaluokkaan jäsennellyt asuntovaltaiset alueet, joiden
sävyt ovat lähellä toisiaan. Havaintopsykologinen tosiasia on, että kaavamerkintöjen
selityksissä valkoisella pohjalla käytetyt värisävyt eivät ole samat kuin itse
kaavakartalla värillisessä ympäristössä esitetyt värisävyt. Edelliset ovat
tummempia, jälkimmäiset vaaleampia, vaikka sekoitussuhde olisi sama. Olisi
siten erittäin suositeltavaa liittää kaavamerkinnät vaikkapa indekseillä
varustettuina kaavakarttaan ja merkintöjen selityksiin.
Myös luonnoksen
pohjana käytetty kartta on varsin suurpiirteinen, sisältäen lähinnä vain
rantaviivan (jota ei ole pikselöity) ja nykyisten rakennusten ääriviivat. Kun suurin osa uudesta rakentamisesta edustaa
täydennysrakentamista, olisi hyödyllistä saada tarkempi kuva nykytilanteesta
esimerkiksi ekosysteemipalvelujen toimivuuden arvioimiseksi.
Kuten todettu,
pikseliruutu ei rajaa tarkasti rakennettavaa aluetta, eivätkä esimerkiksi
asuntovaltaiset alueet sisällä yksinomaan korttelialuetta. Kuitenkin jokaiseen
ruutuun on liitetty varsin tarkat vaatimukset minimimitoitukselle. Esimerkiksi
asuntovaltainen alue A2 merkitsee aluetta, jota ”kehitetään pääasiassa
asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen
käyttöön. Korttelitehokkuus on pääasiassa yli 1,0. Alueen keskeisten katujen
varrelle tulee mahdollistaa liike- ja muuta toimitilaa. Alueen pinta-alasta
keskimäärin 60% tai enemmän on korttelimaata”.
Toisaalta koko kaava-aluetta koskevassa määräyksessä todetaan: ”Ruutu
kuvaa alueen pääasiallisen sisällön. Vierekkäisten ruutujen maankäyttö voidaan
suunnitella myös ottamalla molempien pääkäyttötarkoitus huomioon”.
Näin tarkat
mitoitusmääräykset sekä määräykset liiketoiminnan sijoittamisesta keskeisten katujen
varsille eivät enää edusta strategista vaan melko pitkälle
aluevarausyleiskaavaa. Jos tekstejä lukee tarkasti, on ilmeisesti tulkittava,
että ”alueella” viitataan ruudun alleen jättämään alueeseen. Tämä ja viereinen
ruutu voidaan suunnitella yhdessä, mutta epäselväksi jää, miten on meneteltävä
laajemman alueen (useamman ruudun) tapauksessa. Onko jokaisen ruutuparin toteutettava vaaditut
mitoitusmääräykset, vähintään 60% korttelimaata ja vähintään keskimääräinen
korttelitehokkuus 1,0? Entä kuinka on meneteltävä tapauksessa, jossa tämä
pääkäyttötarkoitus on sijoitettu alueelle, jolle nykyisen lainsäädännön mukaan
ei voi rakentaa? Tällainen tilanne tulee vastaan Munkkivuoren pohjoispuolella,
jossa on sijoitettu seitsemän ruutua (7 ha) liito-oravan ydinalueelle, jota
lain mukaan ei saa hävittää eikä edes heikentää. Ruutuparien mukaan
asemakaavoittaminen tulevaisuudessa ei ole mahdollista, joten onko tulkittava,
että tämä alue edustaa sitä neljääkymmentä prosenttia, jonka ei tarvitse olla
korttelimaata? Silloin tämän alueen ulkopuolinen, tähän kosketuksissa oleva
alue olisi kaavoitettava entistä
tehokkaammin, pääosin korttelimaaksi. Tämän tulkinnan mukaan siis eivät vain viereiset
ruudut vaan toisiinsa kosketuksissa olevat ruudut voidaan suunnitella yhtenä
kokonaisuutena. Tulkinta ei ole siis yksiselitteinen, mitä sen kaavassa aina
tulisi olla. Toisaalta voidaan kysyä, miksi 60% on määräyksessä sidottu, kun
korttelitehokkuudella ei ole ylärajaa. Tämä tekee mahdottomaksi esimerkiksi
sellaisen ratkaisun, joka perustuu hyvin tehokkaisiin kortteleihin ja
vastaavasti suurempaan puistoalueeseen, jollaisista maailmalla on hyviäkin
esimerkkejä.
Jos
rakennettaviksi aiotut alueet on mitoitettu ja jäsennelty näinkin tarkasti,
viher- ja virkistysalueiden kohdalla on taas päädytty varsin ylimalkaiseen
esitys- ja merkintätapaan. Ne on jaettu vain kahteen luokkaan: virkistys- ja
viheralue sekä merellisen virkistyksen ja matkailun alue. Molempia tulee
kehittää ”merkittävänä virkistys-, ulkoilu-, liikunta-, luonto- ja
kulttuurialueena”, jotka kytkeytyvät seudulliseen viherverkostoon ja toisiinsa.
Toisaalta molempia koskee yleismääräys, jonka mukaan ”suunnittelussa tulee
turvata kulttuurihistoriallisten ja maisemallisten arvojen säilyminen sekä
ottaa huomioon luonnon monimuotoisuuden, ekosysteemipalvelujen kehittämisen,
luonnonsuojelun ja ekologisen verkoston sekä metsäverkoston kannalta tärkeät
alueet.”
Ekologian ja
kaupunkisuunnittelun yhteensovittaminen on yksi eniten viime vuosikymmeninä
tutkituista aiheista. Myös kaavaluonnokseen liitetyissä selvityksissä on
runsaasti tietoa, jota olisi voinut käyttää hyväksi. Tämä ongelmakokonaisuus
ulottuu seudullisista tarkasteluista yleiskaavallisiin ja aina kortteli- ja
rakennustasolle asti, ja ekosysteemipalvelut kaupungin mittakaavassa ovat
varsin moninaisia. Niihin kuuluvat mm. ilmanlaadun parantaminen,
lämpötilaerojen tasaaminen, hulevesien pidättäminen, johdattaminen ja
puhdistaminen sekä luonnon monimuotoisuus. Niihin kuuluvat myös suoraan asukkaisiin
kohdistuvat vaikutukset aina bakteeritasolta psykologisiin elvytysvaikutuksiin.
Tätä taustaa vasten on hämmentävää, että yleiskaavaluonnoksessa vielä vuonna
2015 niputetaan yhteen kaikki virkistys-
ja viheralueet, ja että niiden suunnittelulle annetaan yleismääräys, joka
koskee itse asiassa kaikkea suunnittelua kaikkialla, ei vain Helsingissä.
Yleiskaavaluonnoksessa ei siis lainkaan tunnisteta erilaisten viher- ja
virkistysalueiden ja niiden muodostamien verkostojen luonnetta ja asemaa osana
yhdyskuntarakennetta. On selvää, että tällaiset määräykset eivät mitenkään voi
turvata ekosysteemipalvelujen säilymistä tai niiden kehittämistä. Samaa voidaan
sanoa koko kaava-aluetta koskevasta yleismääräyksestä, joka kuuluu seuraavasti:
”Kaupunkiympäristö suunnitellaan kaikkialla toimivuus, taloudellisuus ja
ekologinen kestävyys sekä terveellisyys ja turvallisuus, asumisen ja
elinkeinoelämän tarpeet sekä palvelujen saavutettavuus huomioon ottaen käyttäen
hyväksi olemassa olevaa yhdyskuntarakennetta ja ottaen huomioon
kulttuuriympäristöt. Virkistyspalveluja ja ekosysteemipalveluja kehitetään.”
Tätä voidaan pitää kaiken suunnittelun tavoitteenasetteluna, joka seuraa
käytännössä suoraan laista, ja joka ei ole myöskään millään tavalla sidoksissa
Helsinkiin. Yleiskaavan ohjausvaikutus näiden kaavamääräysten kautta on siten
melko olematon. Lakia on noudatettava ilman määräyksiäkin, eikä määräyksissä
tule toistaa lakia.
Tämä tarkastelu
perustuu siihen Maankäyttö- ja rakennuslain määritelmään (40§), että
oikeusvaikutteinen yleiskaava koostuu pohjakartasta, kaavamerkinnöistä
selityksineen sekä kaavamääräyksistä. Kaava ei voi viitata itsensä ulkopuolella
oleviin tarkempiin suunnitelmiin kuten teemakarttoihin, eikä Helsingin
yleiskaavaluonnoksessa näin ole myöskään tehty: selostuksessa todetaan
yksiselitteisesti, että teemakartat eivät ole oikeusvaikutteisia (s. 12).
Olen edellä tarkastellut
yleiskaavaluonnoksen teknisiä kysymyksiä, mutta yhtymäkohdat itse
suunnitteluratkaisuihin ovat ilmeiset. Kuten todettu, keskeinen osa kaavaluonnosta
ovat ns. kaupunkibulevardit eli moottoritiemäisten väylien muuttaminen
perinteisiksi kaduiksi. Termiä kaupunkibulevardi voidaan tosin pitää
epäonnistuneena, koska bulevardi on nimenomaan kaupungeissa käytetty
väyläratkaisu – ei ole olemassa maalaisbulevardeja eikä edes lähiöbulevardeja.
Jos neologismi halutaan, esimerkiksi ”uusbulevardi” (vrt. New Urbanism) kertoisi
paremmin siitä, mitä nyt haetaan: perinteisen kaupunkirakentamisen elementin
elvyttämistä uudelleen. Kuten todettu, tällä ratkaisulla saavutetaan tiettyjä
etuja (estevaikutuksen poistaminen, melusuojaus lähiympäristöön,
arkkitehtonisesti mielenkiintoisempi katutila), ja se on myös osa yleisempää
yhdyskuntarakenteen tiivistämistä.
Toisaalta
modernistisen kaupunkisuunnittelun pyrkimys tuhota katukuilu, jota bulevardikin
edustaa, ei ollut yksinomaan ideologinen. Se perustui havaintoon keskiajalta
periytyvän tiiviin kaupunkirakenteen ja kasvavan liikenteen välisestä
ristiriidasta, joka oli johtamassa sekä ruuhkautumiseen että ympäristöterveydellisiin
ongelmiin. Nämä ongelmat kohtaavat myös uusbulevardeja: Helsingin kantakaupunki
on vahva työpaikka- ja asiointikeskus, ja liikennemäärät sisääntuloväylillä
ovat huomattavia. Yleiskaavaluonnokseen liittyvä ilmanlaatuselvitys itse
asiassa kyseenalaistaa suunnitellut bulevardit nykyisen lainsäädännön ja
tutkimustiedon valossa. Bulevardien toteuttamiskelpoisuus edellyttäisi siis ilmeisesti laajempia ympäristöpoliittisia toimia kuten tietulleja, keskustaan
suuntaavan liikenteen päästönormeja ja keskustapysäköinnin voimakasta
hintaohjausta. Myös itse bulevardien suunnittelu on asemakaavallisesti ja
rakennussuunnittelullisesti haastavaa: melunsuojauksen kannalta parhaat
ratkaisut kuten umpikorttelit eivät olekaan enää ideaalisia ilmanlaadun
kannalta, eikä parvekkeita voi suunnata bulevardille. Toisaalta itse bulevardien katutila kevyen liikenteen väylineen ja
terasseineen muodostaa ympäristöterveyden kannalta toistaiseksi
ratkaisemattoman yhtälön. Nämä ongelmat eivät ehkä tee uusbulevardeja
mahdottomiksi, mutta ne siirtävät ne ilmeisesti jopa usean vuosikymmenen
päähän, jolloin niiden tarjoama yhdyskuntarakenteen tiivistämispotentiaali ei
ole vielä pitkään aikaan käytettävissä.
Koska
rakentamiseen varattujen tonttien pula on Helsingissä kuitenkin ilmeinen, yleiskaavan toteuttaminen
on käytännössä aloitettava perinteisemmistä ja helpommin toteutettavista
aluevarauksista. Suuret käyttötarkoituksen muutokseen perustuvat uudet alueet
(Jätkäsaari, Hernesaari, Kalasatama, Kruunuvuorenranta) ovat jo rakentumassa,
ja uudet täydennysrakennusalueet vaikuttavat suoraan nykyisten kaupunkilaisten
elämään. Tässä vaiheessa tulee ongelmaksi juuri edellä mainittu viher- ja
virkistysalueiden liian karkea jaottelu. Helsingissä on varmasti runsaasti
potentiaalista rakennusmaata hyvillä paikoilla, mutta kun nykyisen rakentamisen
ulkopuolisia alueita ei ole yleiskaavaluonnoksessa lainkaan eritelty (so.
niiden roolia ekosysteemipalvelujen tuottamisessa, niiden roolia
virkistysalueina nykytilanteessa ja lisärakentamisen jälkeen, tai niiden roolia
merkittävinä maisema-alueina), täydennysrakentamisesta tulee melko
sattumanvaraista.
Esimerkkinä
edellä kuvatuista ongelmista analysoin tarkemmin Turunväylän uusbulevardin
yhteyteen suunniteltua täydennysrakentamista. Sen on suunniteltu kehystävän
Munkkivuoren asuinaluetta syrjäyttäen käytännöllisesti katsoen koko
metsäalueen, joka pitää sisällään pohjoisreunan lähiliikuntapuiston sekä
Munkkivuoren ja Talinrannan välistä kulkevan viherväylän Turunväylän alitse
Munkkiniemen viheralueille ja Laajalahdelle. Vasemmalla olevaa havainnekuvaa on
käytetty mitoituksessa, ja se on yhdenmukainen kaavakartan kanssa.
Ratkaisuun
sisältyy kuitenkin seuraavia ongelmia:
1.
Munkkivuoren
alueen kaikkien lähivirkistysalueiden rakentaminen merkitsisi asukkaiden
elinympäristön laadun merkittävää heikentämistä, joka kohdistuisi erityisesti
heikoimmassa asemassa oleviin väestöryhmiin eli lapsiin, vanhuksiin ja
vammaisiin. Alueiden käytön suunnittelun tulisi kuitenkin edistää ”turvallisen,
terveellisen, viihtyisän, sosiaalisesti toimivan ja eri väestöryhmien, kuten
lasten, vanhusten ja vammaisten, tarpeet tyydyttävän elin- ja
toimintaympäristön luomista” (MRL 5§).
2. Munkkivuoren
pohjoispuolella sijaitseva lähiliikuntapuisto on kaupungin teettämän
liito-oravaselvityksen mukaan liito-oravan lisääntymis- ja levähdysalue, jonka
hävittäminen tai heikentäminen on EU:n luontodirektiivin ja Luonnonsuojelulain
49§:n mukaan kiellettyä. Havainnekuvan mukainen asemakaavoitus ja rakentaminen
olisi siten selkeästi lainvastaista. Yleiskaavan lainmukaisuus riippuu pikseliruutujen
tulkinnasta, joka kuten todettu ei ole yksiselitteistä. Joka tapauksessa tämän
alueen merkitseminen n. 7 hehtaarin alueelta pääkäyttötarkoitukseltaan
asuinvaltaiseksi alueeksi (A2) on harhaanjohtavaa ja toimii virheellisenä
ohjeena asemakaavoitukselle. Saman rakennusoikeuden sijoittaminen esimerkiksi
pohjoisemmaksi lähemmäs raideyhteyttä on perustellumpaa. Olisi myös
tarkoituksenmukaista, että tämänkaltaiset tiedossa olevat luonnonsuojelun
kannalta tärkeät alueet myös merkittäisiin yleiskaavan pääkarttaan.
3.
Kuten
todettu, uusbulevardien suunnittelu ja toteuttaminen siirtyy todennäköisesti
varsin kauas niiden ympäristöterveydellisten ongelmien vuoksi. Tästä syystä on
odotettavissa, että perinteiset täydennysrakentamiskohteet toteutuvat
huomattavasti aikaisemmin. Tänä odotusaikana Munkkivuoren asukkaat eivät tulisi
hyötymään bulevardien tuomista eduista parempien palveluiden ja äänieristyksen
muodossa, mutta he menettäisivät mahdollisuutensa lähivirkistykseen sekä
kaupunkimetsän tuottamat ekosysteemipalvelut, joita yleiskaavan tulisi oman
määräyksensä mukaan kehittää.
Yhteenvetona
näkemykseni mukaan yleiskaavaluonnosta tulisi kehittää seuraavien
ominaisuuksien suhteen:
1.
Pohjakarttaa
olisi syytä tarkentaa siten, että uuden rakentamisen sijoittuminen olemassa
olevaan yhdyskuntarakenteeseen käy paremmin ilmi.
2.
Pääkartalla
on syytä käyttää kaavamerkintöjä havaittavuuden ja tulostettavuuden parantamiseksi,
erityisesti asuntovaltaisilla alueilla.
3.
Ruutumerkintöjen
tulkinta on syytä tehdä yksiselitteiseksi myöhempien tulkintaristiriitojen
välttämiseksi.
4.
Eri
luonteiset viher- ja virkistysalueet sekä erityistä suojelua tarvitsevat alueet
on syytä merkitä jäsennellymmin pääkartalle. Tämä ei estä myöhempiä tarkentavia
luonnonsuojeluohjelmia. Nykyiset merkinnät ja yleispätevät määräykset eivät
turvaa erityisten luonto-, virkistys- ja maisema-arvojen säilymistä tai
ekosysteemipalvelujen kehittämistä.
5.
Käytettävissä
olevaa tietoa on syytä hyödyntää yleiskaavaehdotusta laadittaessa, vaikka se ei
kaavaluonnokseen ole vielä päässyt vaikuttamaan. Esimerkiksi laaditun
liito-oravaselvityksen ja yleiskaavaluonnoksen väliset ristiriidat on syytä
ratkaista: Munkkivuoren 7 hehtaarin asuntovaltainen aluemerkintä liikunta/liito-oravapuiston
päältä on syytä poistaa ja siirtää vastaava rakennusoikeus lähemmän
raideyhteyksiä. Myös yhteys Meilahdesta Kuusipuiston kautta Keskuspuistoon
tulisi merkitä kaavakarttaan selvityksen suosituksen mukaisesti.
Kaavamerkinnöissä tulisi kuvata, millainen viheryhteys on tarkoituksenmukainen.
6.
Uusbulevardien
suhde ympäristöterveyteen tulisi tuoda
selvästi esille, ja niiden suhde laajempiin ympäristö- ja liikennepoliittisiin
keinoihin kuuluisi luontevasti strategiseen yleiskaavaan.
7.
Asumisessa
korostetaan liikaa urbaania asumismuotoa sillä perusteella, että urbaanit
preferenssit ovat kasvaneet. Vaikka tästä on pieniä merkkejä, asumiseen kuuluu
myös useita muita asumismuotoja, joissa esimerkiksi hiljaisuus, luonnonläheisyys
ja puhdas ilma (joita bulevardiasuminen ei parhaimmillaankaan voi tarjota) nousevat
tutkimusten mukaan myös pääkaupunkiseudulla tärkeiksi ominaisuuksiksi. Näiden
arvojen huomioon ottaminen myös tiivistyvässä kaupungissa on tärkeää ja myös
mahdollista.
Helsingissä
27.2.2015
Kimmo Lapintie
Yhdyskuntasuunnittelun
professori
Aalto-yliopisto