Tavallaan Niskakangas on kyllä oikeassa. Kun lukee puolueen vaaliohjelmaa, siinä mainitaan kyllä hyväkuntoiset autotiet, mutta muuten se on on kuin suoraan viherpiipertäjän tai fillarikommunistin käsikirjasta: "Puistot, metsät ja muut monimuotoiset viheralueet sitovat hiilidioksidia, pölyä ja melua sekä tarjoavat yhteyden luontoon ja mahdollisuuden virkistäytymiseen. Kuntien tekemillä ratkaisuilla on merkittävä osuutensa ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Kokoomuslainen kunta pyrkii toiminnassaan hiilineutraaliuteen...Kaupunkialueilla kaavoituksessa periaatteena ovat tiiviit ja viihtyisät asuinalueet, joita tukee kustannustehokkaasti toteutettu joukkoliikenneverkko...raideliikenteen ratkaisuja edistetään pääkaupunkiseudun lisäksi myös muilla suurilla kaupunkiseuduilla...Kaupunkien ilmanlaatua parannetaan edistämällä bussiliikenteen sähköistymistä...Parannetaan määrätietoisesti kävely- ja pyöräteiden turvallisuutta, laatua sekä kunnossapitoa."
Kaikki nämä ovat hyviä tavoitteita, mutta miksi nämä tavoitteet jakava kansalainen äänestäisi Kokoomusta eikä Vihreitä, joilla on aivan samat teemat, ja jotka myös jakavat ajatuksen tiiviistä kaupungista huipputuottavuuden alueena? Onko tämä kaikki vain viherpesua, ja mikä on kokoomuslainen kaupunki? Jos tarkastellaan itse ehdokkaita, eroja ehkä sittenkin löytää, ja myös bemarikuski voi löytää puolustajansa.
Kokoomus kilpailee Helsingissä rinta rinnan Vihreiden kanssa, ja suurimmalle puolueelle on luvassa pormestarin paikka, jolle istuu joko Jan Vapaavuori tai Anni Sinnemäki. Molemmat puolueet ovat osa kasvukoalitiota, joka hyväksyi viime syksynä tiiviimpään rakentamiseen, viheralueiden supistamiseen ja sisääntuloväylien bulevardisointiin perustuvan yleiskaavan. Kuten tiedämme, vilkkaasti liikennöidyt katukuilut ovat kuitenkin ongelmallisia ympäristöterveyden kannalta: huonosti tuulettuvina ne keräävät hengitysilman epäpuhtauksia, voimistavat melua ja heikentävät liikenneturvallisuutta asumisen ja palvelujen sijoittuessa molemmin puolin vilkasta väylää. Nämä ongelmat ovat havaittavissa jo nykyisillä katukuiluilla, mistä Helsinki on myös saanut EU:lta pyyhkeitä.
Liikenteen määrän ja sujuvuuden vaikutus ennenaikaisiin kuolemiin Ilmansaasteiden terveysriskit teiden ja katujen varsilla (HSY) |
Katumaksuilla bulevardien liikennemääriä voitaisiin pudottaa hyvinkin neljännes, minkä terveysvaikutukset voi lukea kuvasta. Sekään ei kuitenkaan riitä, sillä tuorein ja tarkin tutkimus (Helsingin yliopisto ja Ilmatieteen laitos) päätyy 24 000:een edes raja-arvojen saavuttamiseksi.
Hyväksyessään uuden yleiskaavan kaupunkisuunnittelulautakunta "totesi" - ilman minkäänlaisia perusteita - että "kaupunkibulevardit voidaan toteuttaa ilman katumaksuja". Mutta jos katumaksuja ei kerran tarvita niin...mitä keinoja poliitikoilla on käytettävänään? Anni Sinnemäki totesi ylen haastattelussa aivan oikein, etteivät bulevardit tapa vaan niillä kulkevat autot, niiden polttomoottorit ja renkaat. Odotetaanko siis liikenteen sähköistymistä? Sitä sopii odottaa, mutta siihen menee aikaa: tällä hetkellä Suomessa on noin tuhat täyssähköautoa, ja niitä myydään vuodessa noin 200. Autoja on yhteensä noin kolme miljoonaa. Kielletäänkö nastarenkaat? Sitä eivät kuntapäättäjät voi yksin tehdä, ja jos niitä ei kielletä koko maassa, ajatellaanko autoilijoiden vaihtavan auton tai renkaat Helsinkiä lähestyessään? Siinä jo bemarikuskikin hermostuisi.
Kun bulevardeja on tarkoitus ryhtyä toteuttamaan piankin eikä joskus kolmenkymmenen vuoden kuluttua, Sinnemäki on pikku hiljaa alkanut taipua hyväksymään katumaksut. Mutta ei Jan Vapaavuori. Hänen mukaansa kaupunkirakennetta pitäisi kehittää niin, että ihmiset "luonnostaan kävelisivät, pyöräilisivät ja käyttäisivät joukkoliikennettä mahdollisimman paljon. Tämä on mahdollista ilman, että autoilijoita rangaistaisiin tietullein ja ruuhkamaksuin."
Mutta jos tottumus on toinen luonto, espoolaista bemarikuskia ei ihan heti nähdä Helsingissä pyöräilemässä.
"Kielletäänkö nastarenkaat? Sitä eivät kuntapäättäjät voi yksin tehdä …"
VastaaPoistaLuonnoskierroksella olevassa tieliikennelaissa lisättäisiin kuntapäättäjien keinovalikoimaan liikennemerkki "nastarenkailla varustetulla moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty".
Ihan hyvä lisäys. Helsingin päättäjät eivät kuitenkaan voine päättää nastarengaskiellosta Espoossa sen enempää kuin Utsjoellakaan.
PoistaTarkoitatko ettei yhdessäkään paikassa voida käyttää tuota uutta merkkiä jos sitä ei käytetä jokaikisellä Suomen tiellä? On outoa jos ministeriö silti tuollaista merkkiä kaavailisi.
PoistaEihän tuossa nyt ole mitään epäselvää. Helsingin päättäjät päättävät nastarengaskiellosta Helsingissä. Sen jälkeen sitten autoilija ei aja Helsinkiin, jos käyttää nastoja. Tai jos haluaa ajaa Helsinkiin, ei käytä nastoja. Renkaita ei vaihdeta kieltoalueen rajalla, vaan ihan kotipihalla tai huoltamossa syksyllä sen mukaan, mihin on tarvetta talven aikana ajaa.
PoistaTarkennuksena, kun sanoin "Helsinkiin", tarkoitin jotain kieltoaluetta Helsingissä, esim. Kehä I:n sisäpuoli.
PoistaTarkoitan sitä, että Helsingillä on mahdollisuus säätää nastarengaskielto vain omalle alueelleen, vaikka toiminnallinen kaupunkiseutu on paljon laajempi. Renkaat vaihdetaan käytännössä vain kahdesti vuodessa, jolloin nastarenkailla ajavalla ei käytännössä ole Helsinkiin asiaa. Toki Helsinki voi näin tehdä jos uskaltaa ottaa riskin; keskustan henkilöautosaavutettavuuden väheneminen nimittäin voimistaa toimintojen siirtymistä muualle seudulle. Toki ympäristöperusteisia blokkauksia on tehty jo muualla: Milanossa eivät tämän vuoden alussa tehdyn päätöksen mukaan pääse enää edes Euro 4-dieselillä. (Sivuhuomautus: blogissa on oma kirjallinen tyylinsä, johon kuuluvat tällaiset asiat kuin bemarikuskin sielunelämän pohtiminen).
PoistaOliko tuohon HSY:n tutkimukseen, mistä kuva on peräisin jotain linkkiä?
VastaaPoistaHelsingin kaupungin liikennesuunnitteluviraston tutkimusten mukaan käy päästöt muuttuvat aika eri tavalla:
"Ilmanlaatuun vaikuttavista tekijöistä typenoksideja syntyy taajamanopeuksilla vähiten noin 60 km/h nopeudella. Katukuilumallinnuksista voidaan havaita, että nopeuksien laskiessa typenoksidien pitoisuus kasvaa. (Kousa, Myllynen 2012). Alueellisella simuloinnilla on kuitenkin arvioitu, että asuinalueen nopeusrajoituksen alentaminen 50 km/h:sta 30 km/h:iin vähentäisi typenoksidipäästöjä noin 25 %. Vaikutus perustuu ajotavan muuttumiseen tasaisemmaksi. Simuloinnissa huomioitiin se, että kaikki eivät noudata matalaa nopeusrajoitusta eli keskinopeus oli noin 10 % yli rajoituksen. (Madireddy et al. 2011.) Muista tekijöistä hiilivedyt vähenevät nopeuksien laskiessa, kun taas häkää ja hiukkasia syntyy vähiten keskitason nopeuksilla. (OECD 2006.)" (s. 26 http://www.hel.fi/hel2/ksv/Aineistot/Liikennesuunnittelu/Liikenneturvallisuus/nopeusrajoitus_raportti_2012.pdf)
Eli kiihdytykset vähenvät ja niiden kesto lyhenee hitaamman liikenteen kaduilla. 30 km/h kadulla voidaan myös osa liittymistä toteuttaa muuten kuin liikennenvaloilla, joka vähentää jälleen kerran päästöjä.
Ja miten avoimen 80 km/h väylän ympärille rakennetaan ne asunnot 40000 ihmiselle? Niin että he viihtyvät jotenkin kodeissaan?
Lisäsin linkin tutkimukseen. Kyse on THL:n ja HSY:n yhteistutkimuksesta, jossa THL:stä työn toteutukseen osallistuivat Virpi Kollanus, Tarja Yli-Tuomi ja Timo Lanki ja HSY:stä vastaavasti Anu Kousa, Päivi Aarnio ja Jarkko Niemi. Yhteyshenkilö Anu Kousalta kannattaa kysellä mallinnuksen taustaoletuksista: anu.kousa@hsy.
Poista